FAQ Teknikhuset: Vad hotar Heleneborgs båtklubbs verksamhet?

posted in: Nytt hos HBK | 0

Förutsättningen för HBKs verksamhet – och för att träbåtarna ska kunna ligga i Pålsundet – är den infrastruktur som möjliggör underhåll, reparation och renovering. Det kräver utrymme, verkstäder och inte minst kunskap. HBK är ingen vanlig båtklubb, utan mycket mer än så.

Grusplanen är inte en uppställningsplats för vinterförvaring av båtar, utan en varvsplan där medlemmarna under hela vinterhalvåret arbetar med sina båtar på land.

En världsunik samling träbåtar i Pålsundet. Här hålls det flytande kulturarvet levande genom underhåll och renovering på plats. Närmast i bild syns Fiorella, ritad 1912 av C.G. Pettersson och k-märkt 2009. Foto Martin Prieto Beaulieu
En världsunik samling träbåtar i Pålsundet. Här hålls det flytande kulturarvet levande genom underhåll och renovering på plats. Närmast i bild syns Fiorella, ritad 1912 av C.G. Pettersson och k-märkt 2009. Foto Martin Prieto Beaulieu

Hotet från Teknikhuset

Det största hotet mot HBKs verksamhet är att ett stort antal båtar måste flyttas under byggtiden för Teknikhuset. Byggtiden beräknas till minst 1,5 år, men stora projekt drar ofta över. Det är dessutom fortfarande oklart hur mycket mark Teknikhuset permanent kommer att ta i anspråk när det står färdigt, och hur det påverkar HBKs möjligheter att bedriva sin verksamhet.

Vad händer med verksamheten om båtar och medlemmar försvinner?

  • Om 20 % av medlemmarna lämnar klubben på grund av projektet, hur påverkas då ekonomin och möjligheten att underhålla bryggor och byggnader?
  • Vad händer om viktig kompetens försvinner, så att HBK inte kan upprätthålla kontinuiteten i verksamheten?
  • Vad händer med värdet av kulturmiljön i Pålsundet när båtarna försvinner från platsen? Pålsundet är en av Stockholms mest värdefulla kulturmiljöer just tack vare träbåtarna och den levande varvsverksamheten. Om båtarna försvinner förlorar platsen sin unika karaktär.
Hur mycket plats projektet tar i anspråk under byggtiden och därefter är oklart. Varken Region Stockholm eller Stockholms stad har velat göra en ordentlig utredning av konsekvenserna för HBK.
Hur mycket plats projektet tar i anspråk under byggtiden och därefter är oklart. Varken Region Stockholm eller Stockholms stad har velat göra en ordentlig utredning av konsekvenserna för HBK.

Konsekvenser av en flytt

En flytt – även om den vore tillfällig – kräver mycket mer än bara plats för båtarna. Det skulle behövas klubbhus, samlingslokaler, toaletter, verkstad och materiallager. Dessutom är det oklart hur tillgängligheten till Sätra båtsällskap skulle fungera. I dag saknas kollektivtrafik dit. Förutsätter Stockholms stad att medlemmarna ska ta bilen dit?

Brist på konsekvensanalyser

Varken regionen, kommunen eller de experter som anlitats har utrett olika scenarier eller tagit fram förslag på åtgärder som kan säkra HBKs verksamhet – varken under byggtiden eller efteråt.

HBKs hållning

HBK är inte emot, utan för, utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Det klubben vänder sig emot är valet av placering och de bristfälliga bedömningar som gjorts. HBK vill att alla alternativ prövas noggrant innan man bygger på Långholmen. Efter samrådet har dessutom nya fakta kommit fram som måste beaktas.

HBK har deltagit i samråden, lämnat remissvar och är öppna för lösningar. Tyvärr har regionens och stadens förvaltningar visat en helt annan attityd, vilket tvingat klubben att lyfta frågan till politisk nivå. Nu förs en dialog med både majoriteten och oppositionen i Region Stockholm och Stockholms stad.