Regionen, Stockholms stad och stadsdelsnämnden drog idag en lättnadens suck när nyheten kom att Förvaltningen för utbyggnad av tunnelbanan (FUT) meddelat att det inte längre är nödvändigt med ett teknikhus på Långholmen och på Heleneborgs båtklubbs (HBK) varvsplan.
Det handlar inte om någon omdragning av tunnelbanans sträckning, utan om ett nytt teknikval – ett modernare tågsystem som inte kräver likriktarstationer ovan mark.
Förklaringen till denna plötsliga förändring är att Regionens trafiknämnd tidigare i mars tillförde extra medel som möjliggjorde satsningen på det modernare systemet. Analyserna har nu kommit så långt att FUT kunnat meddela de nya förutsättningarna för tunnelbaneutbyggnaden.
Troligen är det FUT – och de inblandade cheferna, tjänstemännen och tjänstekvinnorna – som känner den största lättnaden. Det är ingen hemlighet att projektet fått omfattande kritik för brister i process, transparens och samråd, samt för ett undermåligt underlag och en frånvaro av den saklighet och opartiskhet som bör prägla myndighetsutövning.
Detsamma gäller flera av stadens förvaltningar, vars hantering – eller brist på hantering – knappast kan beskrivas som att man såg till Stockholms bästa. Och stadsdelens oförklarliga ointresse för ett projekt som så tydligt skulle påverka området väckte stark förvåning.
Den nonchalanta hanteringen från regionens och stadens förvaltningar, tillsammans med att ny information tillkom efter samrådet, gjorde att HBK till slut tvingades lyfta frågan till politisk nivå.
En efter en tog sig politikerna tid att komma till båtklubben – att se platsen, möta medlemmarna och förstå den verksamhet HBK bedriver. Då blev det tydligt för allt fler hur orimligt det vore att placera en teknikbyggnad mitt på Långholmen och på HBK:s varvsplan.
Det var kanske inte HBK:s organiserade, strukturerade och professionella motstånd mot FUT:s planer – tillsammans med de över 12 000 namnunderskrifterna – som ensamt avgjorde beslutet. Likaså kanske inte heller det överhängande hotet om överklaganden av järnvägsplan, detaljplan och miljöprövningar, om så skulle krävas.
Men det råder ingen tvekan om vem som står på historiens rätta sida.
Beskedet innebär inte att HBK kan slappna av – vi måste fortsatt vara vaksamma. Men nu får vi möjlighet att använda våra gemensamma krafter till det vi verkligen vill: att utveckla HBK, Pålsundet och Långholmen i en positiv riktning.
Vad vi har lärt oss av processen – och något vi själva måste erkänna – är att HBK är mer än bara en båtklubb. HBK är ett unikt maritimt kulturcentrum som både behöver skyddas och ges möjlighet att utvecklas, bland annat med stöd från Regionen, Staden och Stadsdelen.
Och det som återstår?
Ska vi skicka en rejäl faktura till Region Stockholm – för alla de timmar och kostnader HBK lagt ner på att försvara Långholmen och sin verksamhet?
För vi lever i en demokrati, där alla ska ha samma förutsättningar att påverka hur vår stad utvecklas.
/ Martin Prieto Beaulieu (3172)
https://nyatunnelbanan.se/nyheter/nytt-trafiksystem-tar-bort-behovet-av-teknikbyggnad/
https://www.mitti.se/nyheter/beskedet-omtvistad-byggnad-pa-langholmen-slopas-6.3.324175.2be2ec6051
